لیست اختراعات اسماعيل حقگو
موتور دبليو شكل با شاتون بلند و كوتاه باعث ميشود كه كورس پيستون متفاوتي داشته باشيم به عبارت ديگر يعني ادغام دو موتور شاتون كوتاه و بلند كه به شكل دبليو در آمده است.شاتون هاي كوتاه براي سرعتي بودن و شاتون هاي بلند براي قدرتي بودن موتور در نظر گرفته شده است.همه موتور هاي ساخته شده يا داراي شاتون كوتاه ويا داراي شاتون بلند هستند كه هر يك مزاياي خود را دارد اما با اين طراحي موتور ميتوان از مزيت هر دو موتور در يك موتور به صورت يكجا استفاده كرد. طرح اين خنك كاري به وسيله هوا كه روي بدنه ي سيلندر قرار دارد اين نگراني به حداقل رسيده است.موتور در صنعت خودرو سازي و بر روي خودرو هاي خاص سبك و برخي از خودرو هاي مسابقه اي قابل اجرا ميباشد. نصب اين موتور بر روي ماشين مسابقه اي عادي ميسر نيست به دليل شتاب و قدرت فراوان موتور بايد طراحان ايروديناميك خاصي براي بدنه خودرو طراحي كنند.موتورهاي دبليو شكل داراي حرارت بسيار زيادي هستند اما در اين طرح با افزايش شيار هاي خنك كاري به وسيله هوا كه روي بدنه ي سيلندر قرار دارد اين نگراني به حداقل رسيده است.
ابزار مخصوص تنظيم ارتفاع سيستم تعليق ژامبون باعث مي شود تا ارتفاع دلخواه خود را (كاهش يا افزايش)تعريف كرده و به جاي كمك فنر بسته مي شود و با بالاترين دقت سيستم تعليق ژامبون را تنظيم مي كند. ابزار مخصوص مورد نظر در صنعت خودرو سازي براي تعميرات خودروهاي سبك كاربرد دارد.زمينه فني اختراع مورد نظر با استفاده از علم مكانيك مي باشد .در روش هاي قديمي كه مي خواستند ارتفاع ماشين را كاهش يا افزايش دهند,با لاك وسمبه علامت زده و با چندين بار باز وبسته كردن فنر پيچشي به آن اندازه¬¬¬¬ دلخواه مي رسند و براي كنترل كار خود از دست(انگشتان خود را معيار مي دادند)يا با متر انجام مي دهند كه معمولا با چند ميلي متر اختلاف از يكديگر به كار خود خاتمه ميدادند.اين كار موجب تنظيم نشدن دقيق ارتفاع ماشين وكمي كج شدن عقب ماشين مي شود اما طراحي ابزار مخصوص سيستم تعليق ژامبون به گونه اي است كه اين كار را به خوبي انجام مي دهد.
طراحي و ساخت ابزار مخصوص تعويض دنده تايم موتورسيكلت خلاصه اختراع طراحي و ساخت ابزار مخصوص تعويض دنده تايم موتورسيكلت باعث تعويض آسان و سريع دنده تايم موتورسيكلت مي شود در حالي كه براي تعويض دنده تايم موتورسيكلت اجزاي داخلي موتور كامل باز و دنده تايم با پرس تعويض مي شود كه با اين ابزار مخصوص ديگر نيازي به باز كردن كامل موتور نيست و فقط سيلندر و صفحه برق باز شده و با استفاده از ابزار مخصوص به راحتي دنده تايم تعويض مي شود.كاربرد صنعتي اختراع فوق در صنعت موتورسيكلت سازي بوده، و از اين ابزار با تغيير اندازه ميتوان براي تعويض دنده هاي گيربكس هم استفاده كرد. البته كاربرد اصلي آن براي كمك به تعميركاران موتورسيكلت مي باشد.
طراحي و ساخت ابزار مخصوص در آوردن خار فشاري، يك نوع ابزار مي باشدكه مخصوص خارهاي فشاري بخصوص خارهاي كه در خودروهاي انژكتوري در قسمت ورودي وخروجي فيلتر بنزين قرار دارد به كارگيري مي شود. زمينه فني اختراع مورد نظر با استفاده از علم مكانيك خودرو مي باشد. با توجه به اينكه اين سوكت ها بعد ازمدتي خشك مي شوند وچون تعمير كاران براي درآوردن اين نوع سوكت از انگشت استفاده مي كنند ممكن است انگشت به سادگي توانايي باز كردن اين نوع خارها را نداشته باشد ويا محل قرار گيري اين خار در جايي نباشد كه انگشت توانايي قرار گرفتن در آن محل را داشته باشد، اما طراحي وساخت ابزار مخصوص پيشنهادي قابليت در آوردن خارهاي اين چنيني را دارا مي باشد.
دستگاه نصب و هم ترازكننده بوش سيلندر خودرو به گونه اي مي باشد كه متناسب با قطر بوش سيلندر ها قابل تنظيم است. سيستم فوق باعث ميشود كه بوش سيلندر به راحتي بيرون كشيده شده و بوش جديد را همزمان با قرار دادن در جاي خود ، به وسيله ي ساعت اندازه گير و ريل ساعت آن را با بلوكه ي سيلندر و همچنين با بوش جانبي نيز تراز نمايد.تعمير كاران خودرو ميتوانند با قرار دادن بازو هاي فك سيستم به دور بوش سيلندر و محكم نمودن فك ها توسط پيچ هاي قابل تنظيم بوش را بيرون آورده و بوش جديد را جايگزين بوش قبلي كنند و پس از قرار دادن بوش سيلندر درجاي خود آن را با بلوكه ي سيلندر و بوش جانبي آن تراز و در يك راستا قرار دهند. اكثر تعمير كاران خودرو به دليل نبودن ابزاري براي انجام اعمال ذكر شده در حين تعمير اين گونه خودرو ها دچار مشكل مي شوند اما عملكرد سيستم پيشنهادي قابليت رفع مشكلات اين چنيني را دارد.
ساخت ابزار مخصوص عقب راندن پيستون كاليپر ترمز سمندef7،يك نوع ابزاري مي باشد كه بخصوص براي خودروي ملي سمند ef7كه داراي ترمز ديسكي محور جلو مي باشد به كار گرفته مي شود. اين دستگاه توسط فشار هوا به جلو رانده مي شود و با اهرم دستي انتهايي به سمت چپ و راست و عقب قابل هدايت است.زمينه فني اختراع مورد نظر با استفاده از الگوريتم علم اتومكانيك مي باشد.دستگاه فوق در صنعت خودرو كاربرد صنعتي داشته و تعميركاران مي توانند از ابزار مخصوص پيشنهادي براي تعميرات مرتبط استفاده كنند.باتوجه به اين كه تعميركاران براي جازدن پيستون كاليپر از ابزار دستي مكانيكي استفاده مي كنند،كه اين روش در حالت عادي ممكن است وقت گير باشد.اما ابزار مخصوص پيشنهادي قابليت جلو و عقب راندن پيستون كاليپر ترمز را با صرف زمان كم دارا مي باشد
ابزار مخصوص جدا كننده لاستيك از رينگ براي جدا كردن آسان لاستيك از رينگ در عمليات تعويض و پنچر گيري تراكتور مورد استفاده قرار مي گيرد.لاستيك تراكتور دير به دير تعويض مي شود،به همين دليل لاستيك و رينگ به طور خيلي محكم به هم مي چسبند و با سختي فراوان و زحمت از هم جدا مي شوند،هم اكنون براي تعويض لاستيك تراكتور اهرم كاري ها و پتك زني زيادي بايد انجام شود، اين ابزار به گونه اي است كه لاستيك از رينگ هاي بزرگ ويك تكه به راحتي جدا مي شود.اين ابزار مخصوص در پنچر گيري ها ،آپارتي ها و تعويض كننده هاي لاستيك مورد استفاده قرار مي گيرد.
طراحي و ساخت دستگاه فنر جمع كن برقي با استفاده از پينيون شانه اي با بهره گيري از سيستم جعبه فرمان پينيون شانه اي عمل مي كند عملكرد دستگاه پيشنهادي بگونه اي است كه جمع كردن و مهار كردن نيروي فنر با استفاده از موتور برقي بوده و ريل متحرك كه فك روي ان نصب شده به كمك كاسه تعادل فنر را مهار كرده تا كمك فنر ازاد شود.
خلاصه اختراع طراحي و ساخت ابزار مخصوص بلبرينگ كش ، وسيله اي است كه در صنعت موتور سيكلت سازي كاربرد داشته و باعث سهولت در انجام كار مي شود . تا كنون تعميركاران براي خارج كردن بلبرينگ هاي داخل چرخ اغلب با استفاده از پيچ گوشتي و انبردست بلبرينگ را خارج مي كردند كه در بعضي مواقع باعث شكستن توپي چرخ مي شد . اين ابزار طوري طراحي شده است كه يك مكانيك بتواند بلبرينگ داخل چرخ را بدون نياز به همراه و در زمان كمتر به راحتي از جاي خود خارج كند . اين ابزار در چرخ موتور سيكلت كاربرد دارد .
ساخت موتور تك سيلندر شيشه اي كامپوزيتي جهت آموزش نحوه عملكرد موتورهاي احتراق داخلي، عنوان اصلي اختراعي است كه در زمينه فني مكانيك خودرو بوده و در صنعت توليد موتور تك سيلندر شيشه اي به منظور آموزش در هنرستان ها، دانشگاه هاي فني و حرفه اي و درس حرفه و فن در مدارس، براي درك و فهم بهتر روند عمليات احتراق در محفظه ي احتراق موتورهاي چهارزمانه اشتعال جرقه اي يا همان موتورهاي درون سوز بنزيني طراحي و ساخته شده است. هم اكنون براي آموزش روند احتراق موتورهاي چهار زمانه احتراق داخلي در مراكز آموزشي از كتاب ها و روش هاي تدريسي بصورت تئوري استفاده مي شود، اين كار موجب اختلال در يادگيري و همينطور ترديد در دانستن چگونگي عملكرد اين نوع موتورها شده است. زيرا مطالب بصورت كلامي و نوشتاري بين اساتيد و دانشجويان يا معلمان و دانش آموزان بيان مي گردد، اما با طرح پيشنهادي مي توان نحوه عملكرد كامل موتورهاي احتراق داخلي را به مخاطبان مورد نظر آموزش داد.
موارد یافت شده: 15